Voorbereidingen

Het is verstandig om wat tijd te investeren in de voorbereiding voor je een offerte voor een website aanvraagt. Bedenk wat het beste zou passen bij jou en je bedrijf, want als je weet wat je zoekt is de kans op de juiste match groter.

 

1. Onderzoek je wensen

Ga op zoek naar websites van bedrijven die een met jouw bedrijf vergelijkbare dienst of product verkopen en bekijk deze grondig.

Hoe presenteren zij hun informatie en hoe is de site vormgegeven? Welke functionaliteiten zitten er in en worden deze eigenlijk wel benut? Wat vind je er goed aan en wat niet.

Bekijk ook andere websites en noteer welke je aanspreken en waarom. Hiermee kun je je een beeld vormen van je wensen en het kan handig zijn om dit aan je toekomstige websitebouwer te laten zien zodat deze ook een beter beeld van je wensen krijgt.

2. Welke website functionaliteiten zijn nodig?

Het komt regelmatig voor dat de website die je denkt nodig te hebben of die de websitebouwer je aanbiedt, helemaal niet is wat je daadwerkelijk nodig hebt.

Dit kan zich uiten in functionaliteiten binnen een website die uiteindelijk niet gebruikt worden, zoals een nieuwspagina waar geen nieuw nieuws op staat of een fotogallerij met 3 foto's.

Een goede inventarisatie van wat je echt nodig hebt en wat verstandig is om te implementeren is van belang voor de juiste uitstraling, de functionaliteit, de conversie en de kostprijs van je website.

Een ervaren websitebouwer zal je hierin kunnen adviseren.

3. Welk website systeem past het best?

Veel websites worden gebouwd in één van de volgende systemen: Wordpress, Joomla! of Drupal. Dit zijn zogenaamde Content Management Systemen (CMS) en kunnen desgewenst door de gebruiker zelf aangepast worden.

Hoewel deze systemen veel overeenkomsten hebben, zijn er ook een aantal belangrijke verschillen die zich voor de gebruiker vooral uiten in het gemak waarmee je de website straks zelf zou kunnen aanpassen en in hoeverre maatwerk binnen de website mogelijk is.

Dit kan van belang zijn voor de keuze van het juiste systeem. Lees meer over de verschillende Content Management Systemen.

4. Zelf beheren, zelf aanpassen of de website geheel laten beheren?

Een website kan op verschillende niveaus beheerd worden. Afhankelijk van je eigen kennis (of de kennis binnen je bedrijf) en de hoeveelheid tijd die erin gestoken mag worden om de website te leren beheren en het beheer vervolgens uit te voeren, is het belangrijk dat de meest geschikte optie gekozen wordt voor jouw situatie.

Lees meer over de mogelijkheden en aspecten van het beheren van een CMS website.

5. Het budget bepalen

Wellicht heb je een bepaald bedrag in gedachten dat binnen je bedrijf uitgegeven kan worden voor een website. Het is echter verstandig om eerst meer duidelijkheid te krijgen over wat voor website je eigenlijk nodig hebt.

Websites zijn er in veel verschillende prijsklassen en de prijs is mede afhankelijk van de functionaliteiten die ingebouwd dienen te worden. Waarschijnlijk ben je zelf niet bekend met alle mogelijkheden en de kosten die hieraan verbonden zijn.

Vraag een ervaren websitebouwer daarom om advies en stel je wanneer mogelijk enigszins flexibel op m.b.t. je budget. 

Een goede dienstverlener zal je verschillende opties aan kunnen bieden zodat binnen budget werken mogelijk wordt. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden om de functionaliteiten die voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn direct in te bouwen en functionaliteiten die minder belangrijk zijn op een later tijdstip toe te voegen.

Zo kun je zelf bepalen hoever je wilt gaan. 

 

  


Nadat je je hebt voorbereid kun je op zoek naar de juiste websitebouwer. Er zijn er genoeg, maar wie ga je kiezen? Diverse aspecten kunnen meespelen bij het vinden van de meest geschikte bouwer voor je website.